söndag 15 september 2013

Det gnagande dåliga samvetet

Att vara lärare har sina för- och nackdelar. Det allra bästa är att få vara med eleverna.
Att se dem göra framsteg är så härligt, att hitta nya vägar för att få dem att "knäcka nöten", höra deras kloka tankar...... Ja, det är mycket som gör mitt arbete underbart.
Omgivningens syn är att vi har det så bra för att vi får långa sommarlov, jullov, höstlov, sportlov och påsklov.
Sanningen är den att vi inte "får" dessa lov. Självklart måste vi jobba in dem. Och det är där självaste "nackdelen" dyker upp. 45,5 timmar i veckan ligger vår arbetsvecka på och 10 av dessa gör jag på hemmaplan.
Innan vi fick barn var det inga som helst problem.
Sen vi fick Amanda och Molly gnager ständigt det dåliga samvetet.
Vill inte sitta och jobba när de är hemma eller vakna, då vill jag vara närvarande för dem.
Försöker att jobba undan när de har lagt sig på kvällarna, är ute och leker eller är borta någonstans. Men det går inte alltid. Får så galet dåligt samvete när jag sitter och jobbar och de leker runt omkring mig.

Ibland har jag funderat på att göra längre dagar på skolan för att kunna arbeta i lugn och ro. Det är egentligen det bästa men när jag har betat av måndag och tisdag som är långdagar fram till 17 är det sjukt skönt att kunna åka hem tidigare övriga dagar.
Fast å andra sidan kanske det skulle göra mig till en bättre mamma.......

Kram!



Inga kommentarer: