torsdag 30 maj 2013

Jag försov mig idag....

Om en kvart räknas som "försovning" så var det vad som hände i morse. Det räcker för att rutinerna ska rubbas. Jag körde på som f#n och nu sitter jag här och dricker mitt morgonkaffe. OCH hinner blogga!

Idag ska vi ha begravning på skolan.......
Vi jobbar med fjärilarnas liv och "odlar" fjärilar i klassrummet.
 Igår upptäckte vi att en puppa var död. Det startade upp en diskussion om livet och döden och alla till slut begravs. Vi kom fram till att vi måste ha en begravning för lille "Ivar".
Vilket engagemang som uppstod!!!!!!
De erbjöd sig att  fixa olika saker -  kista, något att linda in Ivar i, kistdekorationer, blommor,  kors, gravsten och två elever skulle skriva dikter som vi ska läsa upp. Jag ordnar med begravningsfika =0)

Det är det här som är tjusningen med mitt jobb. Inte att få ha begravningar utan att det ena leder till det andra och barnen får med sig nya kunskaper. Och när man "har med dem på tåget". De blir engagerade och entusiastiska, vill veta mer, tar reda på själv och delar med sig.
Just inom so och no är eleverna väldigt intresserade. Svenskan...... inte på samma vis. Försöker integrera ämnena en hel del och till hösten tänker jag försöka göra det ännu mer.

Idag är det sommarfest på dagis. Finväder och picknick i det gröna. Det blir mys!
Sen är det packning..... Vi åker till Oxberg i helgen så nu blir det till å packa fram tältet igen. Ungarna är euforiska! De älskar att tälta. Måste säga att det faktiskt är ganska mysigt men jag önskar ändå att "våran" stuga var mögelfri så vi kunde bo i den.
Försöker få Mattias att åka med sina föräldrar upp så att jag och damerna kan åka tidigare och kanske svänga förbi Lager157 ;-)   Är lite shoppingsugen nämligen.

Kramen!

Inga kommentarer: