fredag 19 april 2013

Första gången.......

För första gången sedan jag var typ 7 år räknas jag inte längre som överviktig!
Dagens vikt visade 65,2.
Det känns bra. Väldigt bra. Jag mår bra. Och det är bra =0)

Ok, nu tar jag och gråter en skvätt oxå. Fasen!
Den här kroppen har verkligen fått mig att må dåligt i perioder av mitt liv.
Att vara överviktig som barn är verkligen ingen dans på rosor.  Nu har jag haft turen att ha många vänner som inte brytt sig om det. Men jag har även stött på barn (och vuxna) som gett gliringar.
Minns tiden på Murgårdsskolan som en bra tid i mitt liv men det fanns barn som slängde ur sig kommentarer.
Minns även ett undersökning hos skolläkaren, var nog i 7-8-års ålder. Det sista han säger är - Och så behöver du gå ner i vikt.... Sånt svider och det svider banne mig fortfarande när jag tänker på det.
Gymnasiet var också ganska jobbigt. Alla var smala och snygga. Själv kände jag mig som en flodhäst.

Min största fasa är att mina egna barn ska hamna i samma situation.
Men det tänker jag inte tillåta. Försöker lära dem att äta bra mat men det är inte alltid så enkelt. De gillar inte allt det hälsosamma om man säger så =0)
Jag får leva på hoppet att de ändrar sig och hoppas på det experterna säger: "Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör". =0)
Pratar inte om vikt när de är med. Inte mer än när de själva ställer sig på vågen och vill veta hur mycket de väger. De blir ju glada om de har gått upp i vikt =0)
Men vi pratar om varför det inte är bra med socker. Att det är bäst att äta det en gång i veckan. Är vi bortbjudna på fika eller om det är något annat festligt mitt i veckan får de naturligtvis äta men hemma får de inte peta i sig i tid och otid.
Eftersom jag lärt mig hur jag själv fungerar med socker så finns ju även risken att de kommer fungera på samma vis.

Eftersom jag skriver om viktnedgång och mat mest hela tiden så kan man ju tro att jag inte tänker på något annat och att jag är manisk. Det vill jag poängtera att jag inte är =0)
Det är bara det att bloggen började som en dokumentation av min viktresa. Sen har jag självklart blandat i mitt andra liv, som faktiskt tar större plats i verkligheten.

Idag tänker jag fira den här "framgången" med  - MAT och lite vin.
Het fel, jag vet, men man måste ju äta. Och ett glas vin är ju väldigt gott =0)
Vi ska äta lite småplock. Ostar, korvar, skinkor, salami, kycklingspett,oliver, quesedillas, små ostkorgar med skinkröra, sås och grönsaker.
Nått smarrigt rött får det bli till.
Kanske kan unna mig en chokladmousse till efterrätt. Ja, det ska jag banne mig göra =0)

Ha en riktigt bra dag!

1 kommentar:

Suzan sa...

Fantastiskt bra jobbat!