söndag 29 april 2012

Solig söndag!

Idag skiner solen och det är hett som en sommardag i uterummet. Hääärligt! Som jag har väntat på att det ska bli vår på riktigt.
Igår gick jag och Mattias Gästrikeleden till Sevedskvarn. När vi gick var det lite kyligt så vantar och pannband åkte på. Efter typ en km kom solen fram och då blev det varmt och skönt så det blev iallafall 6,5 km i sol =0) Det var en alldeles underbar promenad. Det är så galet fint att gå längs med Dalälven. På ett skuggställe låg dock snön kvar. Det var inte lika upplyftande =0)

På eftermiddagen åkte jag iväg och köpte en ny grill. Det var välbehövligt.
Vi köpte en kolgrill den här gången. Vi har haft gasol ett tag nu men det blir banne mig godare med kol.
Mattias skulle naturligtvis ha den som är av det dyrare slaget för "då blir det mycket bättre grillat" enligt honom. Ok, köpte en Weber, lite dyrare såklart för att den hette så, trots att det fanns likadana för en billigare penning. Mattias är "märkesbög" ut i fingerspetsarna kan jag informera er om.
När jag kom hem monterades den ihop och grillpremiären var ett faktum. Till att börja med fick han knappt fyr på kolen. Höll på ett bra tag. Amanda skvallrade till och med om att han använt tidningspapper...... ;-) När det väl var glöd så lades kotletterna på och efter att grillmästare Jansson skött det hela på den dyra, fina märkesgrillen så var köttet bränt och torra som fnöske........ Väldans kul. Jag som längtat efter att en smarrig kotlett.
Som vanligt hade Jansson trehundra förklaringar till detta ;-)

Idag ska vi till Sevedskvar och grilla körrrv! Mattias, Mia och Jocke är ute på fiske och vi ska möta upp dem där. Eventuellt blir Pia och Felicia med oxå.

Just nu börjar jag längta väldigt mycket till den här underbara platsen.
 Äntligen börjar den där sköna resekänslan infinna sig. Man har liksom tänkt på att vi ska dit men den där känslan har inte kommit till skott. Men nu.... nu är den här. Det är nog den här ledigheten innan som hjälpt till. Man hinner tänka lite mer och känna efter. Öser man på hela veckor så hinner man inte känna efter så mycket.
Tjejerna pratar om resan hela tiden. De planerar vad de ska packa, göra och äta :-) Underbara varelser. Det  känns skönt att åka nu när Molly oxå har blivit lite större. Förra året var ganska ok, men året före.... Shit vilken flygresa ner. Hon skrek nästan hela resan ner, somnade när vi gick ner för landning. Då mer eller mindre bestämde jag mig för att aldrig resa med barn igen. Hemresan gick galant så jag ändrade mitt beslut :-)
Nu är hon ju stor och kan reda sig själv mer, både på planet och på plats. Man behöver inte gå bredvid henne hela tiden och passa så hon inte ramlar i poolen. Äntligen kan man sitta bredvid och sola. Jädrans vad jag ska sola. Det kanske går att visa benen i sommar sen om det har blivit lite färg på dem =0)

Ha det bra!

Kram

Inga kommentarer: