torsdag 11 augusti 2011

Torsdag.....

En alldeles underbar sådan.
Jag och brudarna har såsat omkring mest hela dagen. Inte gjort många knop. Jo, jag städade ur kylskåpet.
På eftermiddagen var vi till Vreta och hälsade på kusinEmma. KusinElin var oxå där. Det var jättemysigt att få träffa dem. Vi ses inte så ofta. Emma är visserligen hemma i Färnbo hela sommaren men vi har inte hunnit ses så många gånger ändå. Snart drar hon och Tomas ner till Lund och drar igång sitt pluggande.
Elin bor i Stockholm och hon är inte hem så jätteofta. Och när hon väl är här så blir det oftast en helg och då hinner vi inte alltid ses.
Men idag träffades vi!

Tänkte att jag skulle ta en vilodag med min kropp. Har lite ont i hälsenorna. Det kanske inte var helt smart att ta två intensivpass efter varandra eftersom jag inte tränat så värst mycket den senaste tiden.
När vi hade ätit kände jag ändå att jag ville röra på mig så jag tog en tur med gräsklipparen. Det är banne mig motion på hög nivå! Just nu är gräsmattan så tjock och frodig så på vissa ställen fick jag verkligen trycka på.
Enligt stegräknaren blev det strax över 5 km - med motstånd! Inte dumt.

Dagens middag blev köttfärsbiffar, brunsås och vitkålssallad. Gjorde egen brunsås och jädrans så gott det var. Har väl aldrig funderat på att göra egen förut men idag slog jag till. Grädde (of course), tomatpure, soja, kalvfond och steksky.
Amanda tyckte naturligtvis att den var uräcklig. Hon ville ha pås-sås!
Stackarn, hon äter typ ingenting. Hennes favoritmat är halv- eller helfabrikat och min plan är ju att komma bort från det.
Idag hade jag kokat potatis till tjejerna och eftersom Amanda vägrade äta både såsen och de hemgjorda biffarna så fick hon i sig 2½ potatis..... Fick lite dåligt samvete eftersom jag vet att hon tycker jättemycket om brunsås och blev glad när hon såg att vi skulle äta det. Och så var det "morsans" brunsås. Stackarn! Inte konstigt att hon är arg på mig mest hela tiden, hon får ju bara "äckelmat" av mig......

För egen del äter jag som en häst. Måste då säga att allt blir så himla gott med riktig grädde. Under ViktVäktartiden körde jag med 4%-ig grädde, 8%-ig fraiche och light på allt som skulle tillagas. Då tyckte jag väl att det smakade ok men nu fattar jag ju att det egentligen inte smakade så värst mycket. Om nån sa att det inte var lika gott med lättprodukter så höll jag inte med. Nu vet jag bättre....

Mår så jädrans bra av den här maten. Vet att jag skrivit det förr men det tål att upprepas. Enda negativa är äggen som är himla bra att äta men som ger mig rejäla gallkrämpor. Skulle vilja äta omelett eller äggröra till frukost men det är helt omöjligt. Äggmjölken mättar ju oxå bra men herrgeud så ont jag fick av den. Nej, jag får tuta på med min fetyoughurt. Tyckte det blev lite enformigt ett tag att äta den, men nu när jag börjat göra smoothie så är det ett sant nöje med frukost igen.

I morgon åker vi till Oxberg. Det är rajraj i Älvdalen och Cykelvasan. De cyklar alldeles vid våran stuga så då kan man sitta där och gotta sig medan de kämpar på =0) 6000 personer ska visst passera.....
Mia och Jocke åkte upp idag men eftersom Mattias jobbar åker vi i morgon eftermiddag. Svärisarna åker oxå upp.
Planen är att käka lite kräftor i morgon. Det blir götta!

Har varit lite skeptisk till att åka upp över helgen eftersom det är dagis och jobbstart på måndag. Söndagens hemresa ställer till det rejält eftersom båda kommer somna i bilen och sen har vi dem vakna till midnatt! Ingen bra kombination med trötta ungar och första dagen på dagis. Båda har blivit ganska klängiga den senaste tiden och jag har en känsla av att det kommer bli tufft för dem båda att bli lämnade på dagis.
Hur som haver så kommer det bli mysigt att åka dit igen. Det blir nog en tur igen sen i höst. Vi brukar åka upp när det är Rättviks marknad.

Ha en finfin helg. Nästa gång jag skriver har jag antagligen börjat jobba.... Oh my..... Det har verkligen varit skönt med långledigt.

Lisa

1 kommentar:

Linda sa...

Håller med om att allt blir så mycket godare ju fetare det är och att dessutom kunna äta med gott samvete av det är ju det bästa med LCHF :-) Det enda jag får i mig i light väg är då jag unnar mig cola zero då cola abstinensen blir för stor ;-)

Det här med barn och halv/helfabrikat känner jag igen dels på mina egna men även på dom jag jobbar med..Det roliga är ju att hemma äter vi sälla så mycket fabrikatmat och har så aldrig gjort men fiskpinnar, pytt i panna chicken nuggets såna grejer är på topplistan över vad som går i deras magar:-)

Ha en bra dag..