tisdag 9 augusti 2011

Taggad som tusan!

I går ställde jagt mig på vågen.... Egentligen ska jag inte väga mig förrän 22 augusti då Rivstarten börjar (startad av www.corneliatorneri.blogspot.com ). Men jag kunde inte låta bli, tänker dock inte redovisa några siffror här i bloggen.
Det har visat sig att allt fuskande under sommaren har resulterat i ett litet extra fettlager på min kropp....
Så igår tog jag tag i det här på allvar igen. Kände mig riktigt taggad. Kändes som en bra dag att starta. Mattias började jobba igen och matlådor ska göras så RIKTIG mat måste lagas.
Men fy FARAO vad jag är sockersugen på kvällarna. Nu har det visserligen bara gått två dagar men usch vad jobbigt det är.
Min dygnsrytm kan ha lite med det att göra. Eftersom vi äter kvällsmat i 17-tiden och jag inte lägger mig förrän vid tidigast midnatt så är det egentligen inte så konstigt att jag hinner bli sugen igen.
Från och med måndag ska det väl bli ordning igen får jag hoppas.

I kväll var jag till och med ut och sprang 6 km. Det var banne mig den bästa joggingturen jag sprungit någonsin. Det gick så himla bra. Hade nog kunnat springa ännu längre men Allsången började klockan åtta ;-) Ska nog försöka mig på en lägre tur i helgen.
Jag har upptäckt att längre vila mellan passen gör att jag orkar mer så min plan är att springa ett kortare pass eller intervaller på tisdagar och försöka ha lördagar som "springalångtdag". Då får jag 3 dagars vila innan jag ska springa det längre passet, kan nog bli bra.
Vi får väl se hur länge det håller =)

Något jag funderade på idag när jag sprang är var gränsen mellan att jogga och löpa är? Är det någon som kan svara på det så lämna gärna en kommentar.

Lovade i förra inlägget en kort resumé av sommaren.
Vi var ju, som jag skrev tidigare, till Oxberg några dagar.
Gröna Lund tog vi måndag för två veckor sedan.
Tanken var att åka ner med Mia och Jocke, övernatta på hotell och lämna barnen hemma. Tjejerna tänkte vi åka ner med en lördag eftersom Amanda ville på Sommarkrysset. Vi fick dock inte till det med någon barnvakt så vi tänkte dra iväg med tjejerna och M&J till Åland med Eckerölinjen. Fullbokat!
Då bidde det Stockholm. En himla trevlig tur där det dock INTE blev någon shopping...... Mattias och Jocke gick VÄÄÄÄÄLDIGT fort genom stan när vi skulle gå till Djurgårdsfärjan =)

Ett stycke Furuvik har vi oxå betat av. I sällskap av mamma, pappa, Jonas, Kia, Nellie, Hampus och Emma. Det var oxå mysigt fast vi fick lite regn på oss i starten när vi skulle titta på djuren. Det gick dock över ganska snabbt så sen kunde kidsen åka karusell för fulla muggar.

Förra måndagen tog vi en vuxenresa med Mia och Jocke. Då drog vi ner till Stockholm på förmiddagen och SHOPPADE. Mattias och Jocke var inte så intresserade den här gången heller så de testade lite ölserveringar istället.
På kvällen hoppade vi på Birka Paradise och tog en tur till Åland. Vi åt och drack, dansade lite och "taxfreeade". Det var strålade solsken så på hemresan kunde vi sitta ute och sola en stund innan vi tog en powernap inför avgången. Av nån konstig anledning var vi väääldigt trötta ;-)

Övrig tid har vi varit ute en hel del med båten. Så fort solen kommit fram har den fått glida ner i vattnet och vi har dragit iväg. Riktigt härligt!
Lite partaj har vi oxå betat av - Trubbe på Sandsnäs, HotDogs på Ny´fiket, 30-årsfest och nån "sittahemmaochsippavin"-tillställning =) Alltid lika trevligt.

Nått som jag har haft svårt för innan men njutit av i sommar är att bara vara hemma och slappa. Tidigare år har jag känt mig så rastlös, bara traskat omkring och inte kunnat slappna av i en solstol.
Barnen har haft poolen och de har älskat den. Vi satte upp den på trallen i år och det var perfekt. Tyvärr trampade katterna hål i ringen längt upp så vi packade ihop den ganska tidigt. Vi var och köpte en ny idag inför nästa sommar. Halvar priset! Det gillas. Vi köpte en med ställning nu. Planen är att bygga en trall neranför nuvarande trallen och ställa den där. Då kan vi ha trädgårdsmöblerna på den övre trallen och poolen och solstolarna nedanför.

Amanda sover framme hos mamma och pappa i natt. Hon ville så gärna sova där så då fick hon det. Mormor och morfar kunde inte säga nej.
Amanda, vår underbara lilla varelse, är inne i en ny mindre rolig period... Jag antar att det är lite börja dagis-nerver. Började i söndags, allt var fel. I går - allt var fel. Och idag - allt fel IGEN. Det är bara att bita ihop och försöka rida ut stormarna för man vet ju hur härlig hon är mellan sina utbrott.
Känner själv av en viss irritation inför att börja jobba. Det är alltid värst så här veckan innan. Nu vet jag dessutom att det kommer bli en hel del att jobba med i och med nya kurs- och läroplanen och jag skulle behöva börja läsa den NU och tänka utifrån den men jag vill inte. Nu har jag sommarlov och så får det förbli till och med måndag.
Första jobbdagarna går jag alltid omkring och tänker på alla härliga dagar vi hade under sommaren och vill nästan gråta lite. Men sen, vips, efter ett par dagar så är man inne i det igen.

Jisses, nu blev det ett långt inlägg och det hade ju kanske varit roligare med nån bild, men det tar så tid att lägga upp dem så det får blir när bredbandet kopplas in.

Nu ska jag ta och hoppa i säng. Ny deckare på nattduksbordet =)
Natti! Lisa

Inga kommentarer: