måndag 7 mars 2016

Äggfasta

Men dra åt fanders. Idag har jag ätit 8 ägg!
I mitt gamla liv hade jag vid det här laget varit inlagd på sjukhus med stark morfin för att stävja ett gallstensanfall.
I mitt nya liv går det galant!
Kan inte fatta det.

Har försökt förstå mig på det här med gallstensanfall och fett, eftersom det är fettet som ställer till det, sägs det.
Man jag har fått rätsida på det hela och det är ganska logiskt.
Äter man lite fett (som i mitt gamla bantarliv) står det ganska stilla i gallblåsan. Stenar bildas.
Äter man mycket fett (som nu) är det full genomströmning och allt sköljs bort.
Om man är opererad sker det i levern.
Eftersom jag har bantat stora delar av mitt liv och försökt leva fettsnålt så är det ju inte så konstigt att jag haft besvär, även efter operationen, eftersom jag fortsatte med fettsnålt.
I början av LCHF så hade jag besvär men fick rådet att stå ut...... Inte helt lätt när man vred sig i krämpor.
Nu är jag näst intill fri från anfall. Det händer men mycket mycket mer sällan och de är enkla att stoppa med Ipren.
Jag har väl "sköljt rent" där inne eftersom det är så pass mycket fett som forsar igenom.
Ååååh, visst låter det fantastiskt intressant?
För mig är det intressant eftersom jag försökte leva efter hur läkarna sa och trodde på dem. Inget blev bättre. När jag sedan la om kosten i motsatt riktning då blev jag av med det.

Nu var det inte gallan jag skulle skriva om. Det var ju min äggfasta!

Under fyra dagar ska jag äta ägg, fett och ost.......
Härligt va?
Till frukost åt jag äggröra på två ägg med ost och smör i.
Till lunch tre kokta ägg, ost och majjo.
Till kvällsmat äggröra på tre ägg med ost och smör.

I morgon lyxar jag till det med stekta ägg till lunch men annars ser det ganska lika ut ;-)

Jag förstår om ni tycker jag är helt dum i huvudet och undrar varför jag utsätter mig för något liknande.
För mig är det ingen uppoffring eftersom jag älskar ägg. Fast å andra sidan så kan det hända att efter fyra dagar är jag av en annan åsikt.

Anledningen till fastan är att jag vill få bukt på mitt sockersug.
Jag vill tappa några kilon.
Jag vill få fart på ämnesomsättningen.

Nu blir det fyra dagar äggfasta, fyra dagar strikt LCHF och avslutar med fyra dagar äggfasta.
En utvärdering kommer.
Jag är glad att Hellmans majonäs finns. Annars vore hela fastan ett rent helvete.


Testa den om ni inte gjort det. I löööööv it!

Nu ska jag hänga tvätt och krypa upp i soffan med ett par ostrullar och kika på Farmen.

Kram på er!

Inga kommentarer: