tisdag 15 maj 2012

Cypern och Stockholm

Nu så, nu är det ordning och reda igen. Cypernresan är historia, likaså Stockholmsresan..... Kom hem från Sthlm i 17-tiden idag. Vi har haft två kanonbra dagar där nere.
Jag, kollegan Annica och två elever, Hanna och Elin, åkte med tåget från Uppsala till Sthlm klockan 7 i går morse och sen buss ut till Nacka strand. Tjejerna skulle jobba med ett projekt tillsammans med andra ungdomar och vi trodde att vi skulle få vara med där. Men det fick vi inte..... Så där satt vi sysslolösa för själva utställningen, Framtidens lärande 2012, började inte förrän idag. Tack och lov lyckades vi boka in oss på ett skolbesök på Cirkushögskolan på eftermiddagen. Vi åkte tillbaka till stan och checkade in på hotellet och käkade lunch. Sen lyckades vi snirkla oss till skolan. Det var en upplevelse kan jag lova. Snacka om häftig miljö att utbilda sig i. Deras träningslokal var imponerande och där flög det folk lite överallt, nån jonglerade, en annan stod på händer och en och annan svingade sig i trapetsen.....
Själva studiebesöket hade inte ett dugg med IT och lärande att göra men det var ändå intressant.
Sen tog vi oss tillbaka till Nacka för att hämta tjejerna som var lyriska över vad de fått vara med om under dagen.
Tillbaka till stan för lite shopping med brudarna. Vi intog Gallerian och delade på oss så var och en fick strosa där de ville. Men det tog inte så lång stund innan tjejerna ringde och kände sig nöjda =0) Själv hade jag kunnat gå där läääänge.
Efter det gick vi och åt på en mongolisk restaurang. Alla åt fyra små rätter. Götta! När maten var uppäten var det liksom kväller så det var bara till och dra sig till hotellet för att sova.
Idag åkte vi ut till Nacka igen och tjejerna fortsatte sitt arbete i sin grupp. Jag och Annica intog mässan. Galet med härlig inspiration och trevliga möten med folk.
Var på en liten föreläsning om att blogga med eleverna. Intressant men framför allt blev jag mer och mer övertygad om att vi kanske borde ta och byta ut våra datorer mot IPads istället. Till jul ska våra datorer bytas och jag är helt övertygad om att det finns fler fördelar med att ersätta dem med paddor. Nu gäller det bara att framföra det till de ansvariga högsta hönsen :-)

Jag tror att jag berättar om Cypern en annan dag. Tänkte ladda upp lite bilder därifrån men jag är så galet trött så jag orkar baske mig inte det. Vi hade det iallafall hur bra som helst och jag var verkligen inte redo för att åka hem när den där veckan passerat.
 
Nu ska jag bara ta och hänga tvätten och sen lägga mig. Det är så himla skönt att det bara är en arbetsdag kvar den här veckan och sen långhelg. Sen är det bara två hela veckor, en vecka med avbrott för nationaldag och sen är det avslutningsveckan..... Efter det jobbar vi en vecka till.
Det värsta av allt är att det här även betyder att Amanda snart ska sluta dagis, eller (harkel) förskolan. Det kommer kännas jättekonstigt och jag kommer väl naturligtvis behöva grina lite när hon ska gå sista dagen. I 5 år har pluttan gått där och nu ska hon vidare på nya äventyr. 28:e maj är det inskolning i förskoleklass....

Ja ja, nu får jag ta och sluta detta tuggande. Tvätthängning och sovning.

Natti natti!

Inga kommentarer: