söndag 16 december 2012

Tredje advent!

Julafton närmar sig med stormsteg. Sitter och snokar efter dessert till julfirandet. Vi kommer ha julfirande här hemma både på julafton och juldagen. Själva huvudrätten är liksom ganska självklar - julmat. Men till dessert kan man ju alltid variera. Antingen blir det olika "minidesserer" eller en rejäl. Kan inte bestämma mig.

Igår hade vi en dag som gick i ett kör.
Vi började med skidåkning. Lyckades få med båda brudarna på en tur utan något gnäll. Innan vi hunnit runt husknuten hade Molly vurpat ca 7 gånger men hon var lika glad för det. När vi sen kom i spåret så gick det mycket bättre.


När vi var klar med "familjeturen" tog jag en egen tur på skidorna. Åkte runt Lisslen och det är fantastiskt fin att åka där. Men jag kan erkänna att jag verkligen behöver slipa på tekniken.....
När jag kom hem stack Mattias iväg. Tjejerna hade gått in och när jag kliver innanför dörren ropar de 
- Vi har börjat baka pepparkakor!!!

Det är ju bra att man har barn som är företagsamma....
10 minuter bakade de. Sen fick jag stå där själv och kavla. 
Doften som blir efter peppisbak är underbar! Den vill jag behålla hela julen.

På kvällen blev det, mot alla odds, julbord i Högbo med Mattias jobb. 
Vi lyckades få barnvakt! Mattias föräldrar, som skulle vara barnvakt till Olle, gick med på att även ta våra barn. 
Kanonbra mat var det. Fanns hur mycket gott som helst. 

 Både inne och ute var det väldigt stämningsfullt. Svårt att få till det på en bild men det var ljus och marschaller överallt och snön föll ner.
Fick åka hem själv efteråt. Mattias stannade kvar och sov i Sandviken eftersom han skulle upp och röja snö i natt.
Måste säga att det var ett väldigt lugnt julbord. Flera körde och vissa skulle ut och röja snö så det gick åt typ  6 öl och 4 snaps =0)

Idag har jag och tjejerna haft frukostmys och försökt luska ut hur vi ska få ut Amandas lösa krokiga tand. Den får nog trilla ut av sig själv =0)
Vi ska åka in till Sandviken senare idag och hämta Mattias. Det är julmarknad i Högbo så det blir nog en tripp dit också.

Ha en trevlig tredje advent!
Kramen! 

Inga kommentarer: