fredag 16 december 2011

Nattuggla

Uppe mitt i natten. Kan inte sova. Fick medlemstidningen från Lärarförbundet i dag. Varje gång jag läser den så är det nått som rör upp känslor. Idag resulterade det i sömnlöshet, lite smått panik och en massa tårar.

Det var ingen rörande artikel som orsakade det hela utan en annons från Skolverket och de utbildningar de erbjuder för de som inte är behöriga i ämnen de undervisar i. Dum som jag var gick jag ut på internet och kollade lite.
Skulle behöva läsa in matten eftersom jag undervisar i det och har tänkt att jag ska få vara kvar på lågstadiet ;-) Är behörig i sv och so.

Jag måste läsa 30 poäng för att få behörighet. Det är 1 termin om man läser heltid men de kurser som passar mig går på halv- eller kvartsfart.
Halvfart skulle innebära att kursen skulle ta ett år, kvartsfart två år. Då skulle jag kunna jobba deltid samtidigt och det är ju bra men hela alltihopa ger mig ångest. Jag vill verkligen inte plugga igen och ska jag gå ner i tid så vill jag göra det för att få mer tid med barnen, inte sitta med näsan i en bok och bli irriterad över att jag inte fattar nått. Jag tror jag har nån slags blockering i min hjärna som gör att allt låser sig när jag måste läsa faktatext.
Kommer aldrig glömma när jag läste religion på högskolan i Falun. Första delkursen gick bra, fick till och med VG. Sen kom nästa delkurs, skulle läsa om judendomen på engelska. Det var stört omöjligt. Försökte läsa första kapitlet i en veckas tid men det gick fan inte. Då hade jag ångest kan jag lova.

Går jag ner i tid måste jag oxå gå ner i lön.... Det vill jag inte heller. Får visserligen ett liiiitet bidrag från staten på 1000 kr per poäng jag läser. Läser jag på halvfart ett år blir det inte mer än 570 spänn i månaden. Det täcker inte upp ett inkomstbortfall på 50% på långa vägar.

Ett alternativ är att jobba typ 75-80% och plugga halvtid.
Vis av kursen vi läste förra läsåret så vet jag att det blir tufft. I värsta fall så måste jag väl bita ihop ett år.
Ett annat alternativ är att läsa kvartsfart i två år och jobba heltid men det blir verkligen en utmaning och dessutom i två år..... Det är för lång tid.

Hade jag inte haft barn hade det inte varit någon match. Men jag får så jädrans ont i magen när jag tänker på att de i ett/två års tid då skulle ha en stressad och irriterad mamma som sitter och hyschar åt dem för att jag måste få ro till att plugga.
Eller att jag i ett/två års tid skulle gå runt och hela tiden ha uppgifter hängande över mig som måste göras eller olästa sidor i en massa böcker.

Under mina dagar i Stockholm fick jag dessutom insikt om att det finns annat man kan göra i livet. Jag skulle vilja jobba med hälsa, både fysisk och psykisk. Zumbautbildningen är iallafall en bit på väg.
Har hittat en annan kurs som handlar mer om psykist hälsa men ska jag lägga ut pengar på den så gäller det att jag kan göra något vettigt av det sen....
Hittade den kursen på nätet förr men den gick samma dagar som Zumbautbildningen.....

GAAAAH!!!! Jag vill bara skrika just nu! Skulle vilja väcka Mattias och häva ur mig en massa och ventilera. Men det kanske inte är läge klockan 1 på natten...

Eftersom behörighetskravet införs from 2015 så är det liksom läge att börja bestämma mig. Om jag visste att jag kunde vänta 5 år så pluttarna blivit lite större hade det kanske känts bättre.
Birgitta, rektorn, var på mig i veckan och frågade hur jag tänkt mig. Jag tror att hon helst ser att jag läser in hemkunskapen men det innebär 2 års studier på helfart. Det vill jag inte.
Hon förväntar sig inte att jag ska bestämma mig nu men till nästa höst iallafall.
Kurserna som jag läste om idag började vecka 12 nästa år. Ska jag börja kanske det är lika bra att köra igång redan då men jag vet inte....... Måste fundera igenom det här noga noga.

Usch så mycket svammel! Jag antar att ingen orkat läsa så här lång med massa gallimattias :-)
Inser nu att det kommer bli en jobbig dag i morgon eftersom det fattas en massa sömn och jag dessutom har börjat "ärga" om det här.

Fick min nya fina högtalare/förstärkare idag iallafall. Måste nog testa den på allvar i morgon med mina gosegrisar. Shit vad jag längtar efter jullov och bara få mysa med dem <3

God natt på er! Fast det är väl bara jag vaken nu.

Inga kommentarer: