torsdag 14 juli 2011

Packar och donar.

I morgon drar vi iväg till Oxberg..... Det ska bli så skönt. Där råder verkligen lugn och ro. Inget speciellt som måste göras mer än maten som måste lagas. Små utflytker till Älvdalen, nån tur till Orsa, eventuellt Sälen och Experium, kanske Tomteland. Vi får se. Det är så jäkla skönt att inte behöva bestämma långt i förväg utan bara göra när vi vill.

Joggingskorna är nerpackade. Nu nöter jag på och tänker INTE avvika från träningsschemat. Idag när joggingturen var över hade jag till och med kunnat springa lite till. Det är härligt! Det är banne mig sant att det frigörs en massa lyckohormoner när man har sprungit klart. Allt känns så lätt. Bäst av allt är att jag kan springa trots att det är varmt och fuktigt ute. Det har jag inte kunnat förr om åren för då har jag fått håll. Fråga mig inte varför men så är det. Jag tror att jag fått in andningstekniken lite bättre. För mig är det inte vara I Oxberg är det en lagom joggingtur runt Oxbergssjön som ligger alldeles bredvid stugan. Runt den ska jag minsann nöta på!

I dag har vi varit i Koversta på Barnens dag. Det var så himla mysigt. Barnen sprang omkring och lekte och man kunde sitta och dricka kaffe =) Vi åkte häst och vagn och Amanda hon tog tre turer. Jag och Molly nöjde oss med en.


Här fick de en liten extratur till parkeringen.


I lekstugan kunde de "dega". Amanda vägrade såklart att klä ut sig men hon var lika glad ändå =)


Molly däremot, hon skulle ha både förkläde och huckle =)


Nu på kvällningen har vi mest packat och plockat så det slipper se ut som ett skräp- och bombnedslag när vi kommer hem.


I måndags gjorde vi en båttur med släkten Olsson-Wallinder. Det var kanonmysigt trots att det ibland kom något moln.

Här är det Barbro och Emma som sköter om sina mobiler medans Janne fick SLITA i startsnöret tills svetten sprutade.


Vi la först till vid Sandön där vi solade och fikade. Några badade oxå. Kallt som tusan tyckte jag att det var så det bidde inget bad för mig.



Mattias och Molly gosar ihop sig på filten.


Mot kvällningen åkte vi vidare till Östa där vi åt mat på serveringen vid campingen. Götta!


I tisdags hade vi den traditionella sommartillställningen som vi alltid har när Norsjöborna är här. Vi åt paj, drack vin, åt tårta (Ann-Kristin fyllde 65) och drack körsbärslikör. Måste nog ta och palla lite körsbär och göra egen likör. Det är ju uuuurgott.


Nu har Jalle och Ann-Kristin åkt hemåt igen och det blir alltid lite tomt när de åkt för det är verkligen full fart när de är här. Dessutom är det en sån sommargrej att de kommer, nu är en av de sommargrejerna över..... Nu närmar sig hösten =-(


Nej då, så illa är det inte. Det är mycket kvar av sommaren. Men på söndag har halva semestern gått. Då är det dags att börja räkna ner. Känner ingen som helst längtan efter att få börja jobba. Känner nästan lite ångest över att inte få vara med ungarna hela dagar. Är så van att ha dem runt omkring mig hela dagar så det känns jobbigt att det inte kommer vara så jämt. Vi lånar visserligen ut dem lite då och då så man är inte med dem hela tiden men att lämna bort dem mellan 6 och 8 timmar per dag 5 dagar i veckan känns jobbigt. Men har det gått förr så måste det ju gå i höst =)


Molly är så himla rolig nu. Hon pratar HELA tiden och har en massa utlägg och resonemang. En dag berättade hon att om hon skulle bli påkörd av en bil så skulle vi kunna köpa en ny Molly. En ganska djup tanke från en sån liten tjej. Idag sa hon att om hon skulle hamna under vattnet i poolen så skulle morfar dra upp henne. Oxå lite djupt och dramatiskt men det är antagligen sånt som snurrar i hennes huvud. Ett annat återkommande frågeställning är hur vi ska göra om Troja (Mia och Jockes hund) äter upp hennes nappar. Konstigt egentligen att hon inte kommit på att det går att köpa nya napper eftersom hon tänker tanken att man skulle kunna köpa en ny Molly..... Hua, hemska tanke. Tänk om hon skulle bli påkörd av en bil....


Nu ska jag plocka ut mina frökex som är på tork i ugnen. Passande LCHF-människor =) De är jättegoda. Linfrön, sesamfrön, solrosfrön och pumpakärnor blötläggs. Sen smaskar man ut dem på en plåt och torkar dem i ugnen i 2-4 timmar. Sen är de klara. Göttigt värre.


Apropå mitt LCHF-ande så tror jag allvarligt talat att det inte funkar på mig. har inte vägt mig men det känns inte bra i hullet. Gick ner där i början men nu tror jag baske mig att jag gått upp. Ska dra ner lite på nötter och se om det ger något resultat. Det har visserligen blivit en och annan bjudning med vin och sötsaker men det borde inte ge en viktuppgång som märks så här. Mår verkligen skitbra av den här kosten så jag vet inte hur det skulle gå att gå tillbaka till Vikt Väktarna.... Vi får se. Har ju kommit igång med motionen igen och det är skönt. Ska försöka komma iväg till Hedesunda på Zumba oxå men det är nått mest hela tiden som sätter käppar i hjulet. Samtidigt är det inte så kul att motionera inomhus när det är fint väder ute. Får ta det nån regnig söndag eller onsdag.


Nu ska jag hoppa i säng och försöka sova så vi inte sover till 10 - halv 11 i morgon oxå. Kan vara bra att komma iväg i lite skaplig tid så vi inte kommer upp vid midnatt. Tänkte stanna till i Insjön på vägen upp. De har ju en del roliga butiker att kika i =)


Ha det bra så lämnar jag en Oxbergsrapport när vi kommer hem!


Lisa

Inga kommentarer: