måndag 8 juli 2013

Ett litet inkik!

Ååååååh, jag såg i statistiken att ni hänger med trots att jag inte skriver nått. Kul!

Vi gör inte så värst mycket intressant. 
Mattias jobbar sista dagen innan semester i morgon och vi längtar. 
Vi har lite olika dygnsrytmer i den här familjen så det blir trevligt att slippa smyga omkring här på kvällarna. Dessutom blir det härligt att kunna göra saker tillsammans allihopa. Nu är det jag och tjejerna som gör allt och Mattias kommer mest bara hem, äter och sover. Det har blivit mycket kvällsjobb eftersom de måste bli klar med vissa jobb innan semestern. Egentligen skulle han har börjar semestern idag men de körde på två dagar till för att kunna bli klar.
Sist men inte minst blir det skönt att kunna dela allt ansvar här hemma! ;0)

Jag och damerna roar oss med allt möjligt. 
Vi har varit på bio, besökt en visentpark, besökt mitt kvarter där jag växte upp, shoppat, badat, solat,  rensat ogräs, åkt båt, lekt både hemma och borta, haft sovgäster, barnen har varit sovgäster OCH jag TROR att jag kanske har kommit igång lite mer med träningen. Inga löprundor utan rejäla powerwalks. Jag hoppas att jag sedan blir mer sugen och går över till löpning. Men nu känner jag mig nöjd med dessa promenader.
Hittade till poddarnas värld så nu längtar jag efter mina turer så jag får lyssna på alla jag laddat ner. 

Sist jag bloggade hade jag upptäckt mugcaken. Några sådana har det blivit och jag har ändrat lite i receptet så nu har jag ett favvorecept som får hänga med tills jag hittar något bättre.

Jag har även blivit omelettfrälst. Äggen har ju varit min fiende men det verkar som att jag "sköljt igenom systemet" nu och hittills har det funkat att äta omelett.
Jag pimpar min omelett med västerbottenost! Ljuvligt kan jag lova. 
-Smält smör i stekpanna.
- Släng i valfri mängd riven västerbottenost och låt den smälta lite.
- Vispa ihop 2 ägg med 2 msk grädde. Häll det över osten och sänk värmen.
- Grädda tills smeten har stannat och ser så där härligt krämig ut ;0)
- Strö över lite mer ost och vänd. 
- ELLER ge tusan i att vända den och ha istället på skinka eller något annat matigt och vik ihop den till en halvmåne. Stek en liten stund till.

Gött som tusan kan jag lova. Den bli liksom lite krispig. 
I morgon ska jag prova att ta med en kall omelett till stranden. Vet inte hur det kommer smaka men vi får hoppas på det bästa.

Jag har lagt vägningen på hyllan. Jag tänker inte jaga kilon nu i sommar. Försöker leva så bra jag bara kan men sommaren bjuder på en massa trevligheter som inkluderar vissa avsteg från min kosthållning och så får det vara. Inget mer med det! 
Jag vet att jag blir svullen, rasslig i magen och får huvudvärk efter att ha ätit för mycket kolhydrater och det får mig att så långt jag kan stå över det som får mig att må så.

Nu kom jag på en ny sak jag upptäckt och som är så himla gott och enkelt. OSTPIZZA! Tar typ 5 minuter att göra och sååååå gott!
- Täck en tallrik med ost.
- Lägg på det du vill ha som fyllning - ex. skinka, lök, salami, vitlök, färdig köttfärsås som ligger och skräpar i kylen, feta, oliver, tomat, oregano - ta vad tusan som helst som smakar gott i munnen.
- Täck med ett nytt lager ost.
- 2 minuter i micron.
- Klart!
 Kan inte bli godare.
Släng på lite ruccola och vit kebabsås så blir det hur gott som helst.
LCHF-are kan ju med ganska gott samvete ta en klick bearnaise till också ;0)

Nu ska jag ta och lägga mig. Försöker ha någon slags rutin i alla fall och försöker komma upp före 9. Inte det enklaste kan jag lova. Det är sååååå skönt att sova ;0)

God natt!

Inga kommentarer: