måndag 9 september 2013

Solrosbröd och äppelpaj

Känner att jag måste dela med mig av två recept. Ett smarrigt solrosbröd som jag snott från Åse och ett som jag laborerat med själv utifrån ett recept jag hittade på nätet.

Numero 1:
Solrosbröd
0,5 dl sesamfrön
1 dl rostade solroskärnor
1/2 dl fibrex
2 msk linfrön
1 dl riven lagrad ost (jag hade västerbottensost)
1 dl turkisk yoghurt
4 ägg
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 200 grader.
Rosta solroskärnorna i het panna.
Mal sesamfrön och solroskärnor i en mixer eller blender.

Vispa äggen riktigt pösiga och blanda under tiden övriga ingredienser. 
Blanda sedan ner fröer och osten + yoghurt i äggen och låt stå en stund.
 Häll i liten bakpappersklädd form och toppa med solroskärnor. Grädda i ca 20 minuter.

Stulet rakt av! Gött som fasen!

Numero 2:
Äppelpaj (eller vad man nu vill ha; rabarber, päron, hallon)
2 dl hasselnötter
2 dl mandlar
2 dl mandelmjöl
ca 1,5 dl sötning av valfri sort
2 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel (tog kardemumma en gång, inte heller så dumt)
250 g smör

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka nötter och mandlar, blanda i övriga torra ingredienser och sist smöret.
Skiva valfri mängd äpplen och lägg i pajform.
Fördela smeten på äpplena och stoppa in i ugnen ca 30-40 minuter.
Efter ca 20 minuter la jag folie över för att den inte skulle bli bränd. Den kan även stå kvar i eftervärmen så blir den lite extra smarrig.
Servera vaniljsås till! 

Mmmmmmm, blev genast sugen! Ungarna har varit till Cecilia och snott äpplen så vi har äpplen i mängder. Våra äpplen har redan rasar av och börjat ruttna så den där "stölden" var ganska bra ändå =0)

Natti natti!


Inga kommentarer: